سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روستای بزم بخش بن رود اصفهان

دوشنبه 95/6/8
8:0 صبح
قاسم احمدی دستجردی

روستای بزم:

این روستا نیز جزء توابع دهستان گاوخونی بوده،فاصله آن تا مرکز دهستان 8 کیلومتر و تا مرکز بخش (شهرورزنه) 14 کیلومتر می باشد.همچنین فاصله ی آن تا شهر اصفهان 110 کیلومتر است.تعداد خانوار آن 135 و جمعیت آن 650 نفر می باشد.و این روستا نیز آثار تاریخی ازبین رفته و فقط قسمت هایی از دیوار قلعه و یک امامزاده معروف به بابا حاجی وجود دارد..

ادامه مطلب...

ورزنه مرکز بخش بن رود اصفهان

دوشنبه 95/6/8
7:0 صبح
قاسم احمدی دستجردی

ورزنه

ورزنه، شهری است از توابع بخش بن رود در شهرستان اصفهان استان اصفهان در مرکز ایران است. این شهر با جمعیت 11924نفر (برآورد 1390) می‌باشد. در نزدیکی باتلاق (تالاب بین المللی)گاوخونی واقع شده‌است. و تنها شهر ایرانی است که زنان آن به طور سنتی چادر سفید بر سر می‌کنند.

وجه تسمیه

درباره وجه تسمیه ورزنه مطالب زیادی نقل شده است که در این دو مورد به واقعیت نزدیک‌تر است. افراد محلی قبول دارند که ورزنه به معنای کشت دانه و کاربر روی زمین است که این مطلب با این خصوصیات و موقعیت شهر ورزنه، انطباق دارد. کلمات هم خانواده بسیاری، که از ریشه کلمه رزیدن می‌آید . ورز: کشت و کار ، ورزنده: کشاورز، برزگر ورزکار: کشاورز ، ورزداد: گاوی که با آن زمین را شخم می‌زنند دوم اینکه: دو کتاب ادبیات داستانی ایران نوشته محمد قائمی در صفحه 89 این گونه آمده است: حضرت زرتشت یاران خود را به سه گروه تقسیم کرده است. ختیو یا خودمانی که بی اندازه به او نزدیک بودند. (ورزنه) یا ورزندگان که کشاورزان و دامپروران بودند و آریا منش که از دوستان او بشمار می‌آمدند.


تاریخچه
ادامه مطلب...

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به احمدی کلش | معرفی گروه ها و کانالهای تلگرام است. || طراح قالب avazak.ir